مقالات به تام

مقالات ساختمانی به تام

مقالات به تام

مقالات ساختمانی به تام

بایگانی

۳۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بتن پرمصرف ترین و مهم ترین ماده در ساخت انواع مختلف سازه هاست. اگرچه مستحکم است، اما به جهت ماهیت و ساختار آن از ضعف هایی نیز برخوردار است.

این ضعف ها بتن را خصوصا در برابر نفوذ آب و مواد شیمیایی، تغییرات شرایط جوی و بارگذاری آسیب پذیر نموده و باعث تضعیف عملکرد و کاهش قابل ملاحظه عمر و دوام سازه بتنی می شود. راه های زیادی برای مقابله با عوامل مخرب بتن وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از تکنولوژی مواد نفوذ گر کریستال شونده می باشد.

مواد نفوذ گر کریستال شونده در تماس با بتن

به کمک سیستم های نفوذ گر کریستال شونده می توان بر این ضعف ها غلبه نموده و هزینه تعمیرات بلند مدت را به مراتب کاهش داد. مواد نفوذ گر کریستال شونده بر پایه مواد سیمانی و مواد شیمیایی واکنش پذیر است. این مواد با ایجاد واکنش شیمیایی، بتنها را از عمق آب بندی می کند. تاثیر آب بندی ناشی از دو واکنش ساده است، واکنش شیمیایی و واکنش فیزیکی. زمانی که ذرات سیمان هیدراته می شوند، واکنش بین آب و سیمان منجر به سخت شدن بتن و تشکیل توده صلب می شود.

بتن

آب بندی کریستالی دسته دیگری از مواد شیمیایی را به مخلوط بتنها می افزاید. زمانی که مواد نفوذ گر کریستال شونده در تماس با بتنها قرار می گیرند، عوامل فعال آنها شروع به نفوذ در منافذ مویین بتن می کنند و فرآیند انتشار شیمیایی اتفاق می افتد.

تئوری پشت انتشار، مهاجرت محلول با دانسیته بالاتر به سمت محلول با دانسیته پایین تر تا زمان تعدیل است. مواد شیمیایی آب بندی کریستالی در بتنها پخش می شوند و در دسترس محصول جانبی هیدراسیون بتن قرار گرفته و به واکنش شیمیایی اجازه وقوع می دهند.

وقتی این دو گروه مواد شیمیایی (محصول جانبی هیدراسیون سیمان و مواد کریستالی) در حضور رطوبت در کنار هم قرار می گیرند، واکنش شیمیایی اتفاق می افتد. در اثر این واکنش میلیون ها کریستال نامحلول تشکیل شده و لوله های مویین، ترک ها و منافذ را مسدود می کنند. مواد نفوذ گر کریستال شونده به صورت یکپارچه با بتنها درآمده و بتن را جزیی از سیستم آب بندی می کنند. ساختار کریستالی تشکیل شده و با ادامه انتقال مواد شیمیایی به آب، این رشته کریستالی بلندتر می شود. واکنش تا اتمام مواد شیمیایی کریستالی یا اتمام آب ادامه می یابد.

  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

امروزه بسیاری از سازه های زیر بنایی به خصوص در کشور های در حال توسعه نیازمند مقاوم سازی سازه می باشند. قدمت ساخت، عدم انطباق با آیین نامه های جدید طراحی، تخریب در اثر عوامل خورنده طبیعی و نیز آسیب دیدگی در زلزله ها و حوادث طبیعی دیگر می تواند از جمله دلایل مقاوم سازی سازه ها به شمار آید.

ایجاد روپوش پیرامونی جهت مقاوم سازی سازه

یکی از روش های معمول جهت مقاوم سازی سازه و افزایش ظرفیت باربری ستون های بتن آرمه، ایجاد روپوش پیرامونی، جهت محدود نمودن انبساط عرضی ستون بارگذاری شده است. این شیوه علاوه بر جلوگیری از کمانش آرماتور های طولی ستون، با به تعویق انداختن جدا شدگی پوسته بتنی، انهدام ستون را نیز به تاخیر می اندازد. صفحات کامپوزیتی از جنس پلیمر های مسلح شده با الیاف موسوم به ورقه های FRP برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاوم سازی سازه

دورپیچ نمودن ستون های بتنی با ورقه های FRP از جمله روش های نوین مقاوم سازی سازه ها محسوب می شود. به طور کلی ۴ نوع الیاف FRP برای سیستم مقاوم سازی با FRP استفاده می شود که شامل مقاوم سازی با الیاف کربن، مقاوم سازی با الیاف شیشه، مقاوم سازی با الیاف آرامید و مقاوم سازی با الیاف بازالت می باشد.

هنگامی که ستون یا یک عضو فشاری تحت اثر بار های لرزه ای قرار می گیرد، مسئله ظرفیت جذب انرژی و شکل پذیری ستون اهمیت می‌یابد، بنابراین لازم است مقاوم سازی سازه و بهسازی ستون همراه با افزایش شکل پذیری باشد. با افزایش میزان بار وارده بر ستون، بتن تمایل دارد در جهت عمود بر جهت اعمال بار از هم باز شود. محصور کردن عرضی بتن با پوشش FRP (دور پیچ کردن) توسط افزودن لایه هایی از الیاف شیشه و کربن مقاومت نهایی ستون را تا ۲ برابر افزایش می دهد و البته تاثیر مهم تر این الیاف در افزایش ۵ برابری در ظرفیت تغییر شکل بتن است.

  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

چندین سال است که تکنولوژی XYPEX یک استاندارد بین المللی بی نظیر برای ضد آب کردن بتن می باشد. تکنولوژی XYPEX به صورت های مختلف تست شده و اثبات شده است که در بسیاری از طرح های علمی و عملی می تواند استفاده شود.

نگاهی کلی به تکنولوژی XYPEX  برای ضد آب کردن بتن

تکنولوژی XYPEX یک راه حل بی نظیر برای ضد آب کردن بتن ، حفاظت و ترمیم و باز سازی بتن است. اساس کار آن بر نفوذ کریستال های فعال در داخل بافت بتن است. این مواد کریستال شده وارد لوله های مویین در داخل بتن شده و باعث آب بند شدن آن و ضد آب کردن بتن آن و همچنین مقاومت در برابر مواد شیمیایی می شوند.

با ترکیب این ماده در آب، دوغاب پلیمری بسیار قوی با چسبندگی بالا در بتن به وجود می آید که مقاومت قلیایی بتن و همچنین مقاومت در برابر حملات شیمیایی را افزایش می دهد.

با توجه به خاصیت اسمزی، پودر های کریستال شونده همراه با آب در داخل خلل و فرج بتن نفوذ کرده و با حرکت در تمامی جهات، بتن را آب بندی می کنند و منجر به ضد آب کردن بتن می شود. با وجود آب و اکسید های فلزی و اکسید آلومینیوم موجود در بتن، کریستال هایی به رنگ سفید و به صورت سوزنی شکل با گذشت زمان مشخصی رشد نموده و تمام روزنه های بتن در درز های ناشی از انقباض را پر می کنند. در صورتی که مواد درون بتن از آب برای مدتی دور باشند، به محض رسیدن دوباره آب، این مواد دوباره فعالیت خود را آغاز می کنند.

ضد آب کردن بتن

به طور کلی مهم ترین کاربرد های این تکنولوژی نوین در ضد آب کردن بتن عبارت است از:

آب بندی استخر ها و مخازن آب

آب بندی دیوار حائل

آب بندی پارکینگ ها

آب بندی فضای مرطوب مانند آشپزخانه و تصفیه خانه فاضلاب

آب بندی دیواره بتنی سد

آب بندی تونل

آب بندی زیرزمین

آب بندی کانال انتقال آب و فاضلاب

آب بندی پی بتنی

برای افزایش مقاومت بتن در تیرها، ستون ها، دال ها، شمع ها و …

برای افزایش کارایی بتن در بتن ریزی های واقع در دریا

  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

یراق آلات یکی از مهم ترین اجزای درب و پنجره UPVC به شمار می روند. یراق آلات درب و پنجره UPVC دارای تنوع مناسبی هستند و شما می توانید با توجه به سلیقه و کاربرد مکان استفاده از آن، یراق آلات مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مهمترین یراق آلات درب و پنجره UPVC به شرح زیر می باشند.

همچنین در انتهای مقاله بازشو های متداول درب و پنجره UPVC را آورده ایم.

  1. اسپانیولت در درب و پنجره UPVC

مهمترین قطعه از یراق آلات درب و پنجره UPVC، اسپانیولت است. عدم استفاده از آلیاژ مناسب و استاندارد در ساخت این قطعه موجب از کار افتادن چرخ دنده ها و افزایش فشار بر روی دستگیره ها و همینطور باعث عدم حرکت فنر اسپانیولت شده و در نتیجه باعث از کار افتادن درب و پنجره می شود. در بازار دو نوع اسپانیولت موجود است که یکی آلمانی و دیگری ترک است. نوع آلمانی آن به دلیل دو زبانه بودن و شکل قارچی غلطک ها از امنیت بیشتری نسبت به نوع ترک آن برخوردار است.

درب و پنجره UPVC

  1. دستگیره در درب و پنجره UPVC

در انتخاب یک دستگیره خوب به عنوان یکی از اصلی ترین یراق آلات درب و پنجره UPVC باید به نکات زیر توجه کرد.

نکته I. بلند بودن اهرم دستگیره نکته ای است که باید به آن توجه کرد. بلند بودن اهرم دستگیره باعث وارد آمدن فشار کمتر به دستگیره و اسپانیولت شده و باز و بسته کردن درب و پنجره را آسان می کند. همچنین استفاده از دستگیره با اهرم توپر موجب کارکرد بهتر آن می شود.

نکته II. صفحه اصلی دستگیره اگر دارای ضخامت غیر استاندارد و از جنس نا مرغوب باشد باعث شکسته شدن دستگیره می شود.

نکته III. شفت چهار پهلوی دستگیره اگر از آلیاژ مرغوب ساخته نشده باشد در هنگام فشار زیاد باعث هرز شدن دستگیره می شود.

بخوانید  بررسی مزایا و معایب گرمایش از کف در ساختمان

نکته IV. فنر درب و پنجره باید از جنس مرغوب باشد تا در 90 درجه عملکرد اهرم تغییر نکند.

نکته V. زوار های جای پیچ دستگیره باید از مقاومت کافی برخوردار باشد که دچار شکستگی نشود.

درب و پنجره UPVC

  1. سیلندر در درب و پنجره UPVC

یکی دیگر از یراق آلات درب و پنجره UPVC می باشد. بهترین نوع سیلندر از جنس برنج همراه با روکش آلومینیوم تهیه می شود. نوع سیلندر مصرفی بستگی به سایز و آکس و نوع پروفیل درب و پنجره دارد. باید توجه کرد که برای امنیت بیشتر در هنگام خارج کردن کلید از سیلندر، قسمت اهرم مرکزی سیلندر باید از مرکز خارج شود تا در هنگام سرقت و در موقعی که درب قفل است سیلندر خارج نشود.

  1. زبانه در درب و پنجره UPVC

یکی دیگر از یراق آلات درب و پنجره UPVC می باشد. طراحی زبانه در هر دو مدل کوتاه و بلند باید طوری باشد که در موقع باز و بسته شدن درب و پنجره زبانه در جای خود قرار گیرد و از فشار به روی لولا ها جلوگیری کند.

  1. لولای 100 میلیمتری در درب و پنجره UPVC

یکی دیگر از یراق آلات درب و پنجره می باشد که باید تحمل وزن درب و پنجره UPVC را داشته باشد و حداقل باید 110 گرم وزن داشته باشد که دچار شکسته شدن نشود.

با توجه به نوع یراق آلات درب و پنجره، انواع مختلف بازشو قابل ساخت می باشد متداول ترین به شرح زیر می باشند.

درب و پنجره UPVC

  1. تک حالته (Turn)

  2. کلنگی یا یراق سرویسی پنجره (Tilt)

کور شدن نقطه دید از روبرو از مزایای این سیستم است.

  1. دو حالته (Tilt&Turn)

ویژگی این سیستم باز شدن پنجره بر روی دو محور به صورت عمودی و افقی است. این سیستم به گونه ای طراحی شده که مانع بسیار خوبی در برابر نفوذ آب باران، گرد و غبار، آلودگی هوا و کاهش آلودگی صوتی می باشد. یراق آلات آلمانی دارای بهترین عملکرد در این سیستم می باشند.

  1. کشویی (Sliding)

پنجره کشویی مزیت بزرگی دارد که در هنگام بازشدن پنجره فضای داخل را اشغال نمی کند و جلوی پرده نصب شده را نمی گیرد. به همین دلیل در قسمت هایی از ساختمان که این مسئله اهمیت زیادی دارد از پنجره کشویی استفاده می شود.

بخوانید  فواید اب درمانی در جکوزی خانگی شما

پنجره دو لنگه کشویی  از نظر کارایی و بهره وری همانند پنجره کشویی ساده است با این تفاوت که هر دو لنگه بصورت ریلی باز می شود. این پنجره با وجود بهره وری پایین تر در حفظ انرژی نسبت به دیگر مدل های بازشو حتی نسبت به کشویی ساده، کاربرد های خاص خود را دارد.

درب و پنجره UPVC

  1. فولکس واگنی (Tilt&Sliding)

این پنجره جایگزینی برای پنجره کشویی است. یراق آلات فولکس واگنی قیمت بالایی دارند. این نوع بازشو به همراه بازشو دو حالته از عایق ترین حالات بازشو هستند. این نوع یراق آلات درب و پنجره UPVC سایر مزایای یراق دو حالته به همراه مزایای پنجره کشویی را با هم دارد.

  1. تاشو

این نوع از یراق آلات درب و پنجره UPVC به صورت آکاردئونی جمع شده و در یک کنار قرار می گیرد.

  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

هزینه و مصرف بالای انرژی همواره یکی ازدغدغه های مهم در دهه های گذشته بوده است. لزوم حفظ انرژی و توسعه پایدار در ساختمان باعث شده است تا دیدگاه های جدیدی نسبت به سیستم های غیر فعال خورشیدی شکل گیرد.

کاهش مصرف انرژی در ساختمان

سیستم غیر فعال خورشیدی سیستمی است که قسمت هایی از جداره پوسته خارجی را تشکیل می دهد و به گونه ای طراحی شده است که یک مکانیسم غیر فعال انرژی خورشیدی را در خود جمع آوری و ذخیره می کند تا در زمان مناسب به فضای داخلی ساختمانها منتقل کند.

از آنجا که پوسته های ساختمانی مرز بین فضای داخل و خارج ساختمانها هستند، نقش موثری درکاهش مصرف انرژی به عهده دارند. نماهای دو پوسته یکی از بهینه ترین گزینه ها در مدیریت تعامل بین فضای داخلی و خارجی ساختمان ها می باشند. اصطلاح نمای دو پوسته عبارتست از دو جداره مختلف که به وسیله یک حفره هوایی از یکدیگر جدا شده اند. حفره میانی در جمع آوری و یا تخلیه تابش خورشیدی نقش بسزایی دارد. با استفاده از این سیستم در اقلیم های متفاوت مصرف انرژی در ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که این امر یک راهکاری مناسب و اقتصادی است.

ساختمان

به طور کلی، اهداف طراحی نماهای دو پوسته را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  1. تامین اهداف آکوستیکی برای یک نمای شیشه ای که منجر به افزایش شفافیت می شود
  2. توسعه آکوستیک در ساختمان های که در محل های شلوغ و آلوده واقع شده اند
  3. استفاده از تهویه طبیعی به جای تهویه مکانیکی
  4. کاهش نیاز به گرما در طول زمستان و کاهش نیاز به سرما در طول تابستان
  5. حداکثر کاهش وسایل گرمازا و سرمازا
  6. استفاده از نور طبیعی به جای نور مصنوعی تا آنجا که ممکن باشد
  7. تنظیم دمای داخلی ساختمان در طول تابستان و زمستان (دمای مطلوب داخلی در طول تابستان و زمستان)
بخوانید  شیشه های الکتروکرومیک رنگی در صنعت ساختمان
  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

افزایش روز افزون مصرف انرژی و انتشار گاز های گلخانه ای به واسطه توسعه فعالیت های انرژی بر نظیر فرآیند های صنعتی، ساختمانی، نیروگاهی و حمل و نقل، استفاده بهینه از منابع انرژی را ضروری می سازد.

حل مشکلات مربوط به انرژی

تولید همزمان برق و حرارت به صورت غیر متمرکز و محلی، راهکاری برای حل مشکلات مربوط به انرژی همچون کمبود منابع، امنیت عرضه، کنترل انتشار آلاینده های زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژیها می باشد.

بخش ساختمانی (مسکونی و تجاری) بیش از 36 درصد از تقاضای انرژیها در ایران را شامل می شود، بنابراین یکی از منابع اصلی انتشار گاز های گلخانه ای به شمار می آیند. تولید همزمان برق و حرارت با رویکرد خانگی یکی از مهم ترین راهکار های تولید انرژی می باشد. اگر چه این سیستم در گذشته نیز وجود داشته است اما با پیشرفت هایی تکنولوژی در چند سال اخیر به طور کلی تغییر یافته و به یک فناوری نوین تبدیل شده است.

انرژی

سیستم های تولید همزمان در مقیاس میکرو برای ساختمان های مسکونی مناسب می باشند. منبع تامین انرژیهای اولیه این سیستم گاز طبیعی بوده و ایزوپنتان که یک ماده سازگار با محیط زیست است به عنوان سیال عامل چرخه استفاده شده است. همچنین یک منبسط کننده به عنوان دستگاه انبساط در سیستم تولید توان در این سیستم وجود دارد. به طور کلی مزایای استفاده از این سیستم را می توان به صورت زیر عنوان کرد:

  1. افزایش بازدهی: به دلیل مصرف کمتر سوخت در مقابل تولید انرژیهای بیشتر و همچنین عدم نیاز به انتقال.
  2. قابلیت اطمینان بالا: در شرایطی که شبکه های سراسری برق با قطعی هایی مواجه هستند این سیستم محلی قابلیت اطمینان بیشتری دارد.
  3. سازگاری با محیط زیست: به دلیل مصرف کمتر سوخت در تولید انرژیها و همچنین استفاده از انرژیهای سازگار با محیط زیست، این سیستم آلودگی کمتری تولید کرده و باعث انتشار کمتر گازهای گلخانه ای می شود.
  4. مزیت افتصادی: با توجه قیمت بالای حامل های انرژی استفاده از این تکنولوژی می تواند به ویژه در بلند مدت دارای صرفه بالای اقتصادی باشد.
بخوانید  شارژ گوشی هوشمند با گلدان های خانگی
  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

در سال های اخیر، با پیشرفت های تکنولوژی محققان توانسته اند ایده انتقال بی سیم برق را تبدیل به واقعیت کنند. در حالت کلی اساس ارتباط بی سیم بر پایه انتقال انرژی از فرستنده به گیرنده توسط یک میدان مغناطیسی نوسان دار می باشد.

انتقال برق بی سیم

برای رسیدن به این امر جریان مستقیم(DC)  تولید شده منبع توسط یک مدار الکترونیکی به جریان متناوب (AC) با فرکانس بالا تبدیل می شود. جریان متناوب تولید شده از سیم پیچ فرستنده عبور می کند و باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود.

در صورتی که سیم پیچ گیرنده در نزدیکی میدان مغناطیسی تولید شده توسط فرستنده قرار گیرد، توسط میدان مغناطیسی، دارای جریان متناوب می شود. مدارهای الکتریکی تعبیه شده در گیرنده جریان متناوب(AC)  را به جریان مستقیم(DC)  قابل استفاده برای دستگاه های متصل به گیرنده تبدیل می کنند.

برق

انتقال برق بی سیم به صورت های مختلفی از جمله Inductive Power Transfer ، Inductive Coupling و Resonant Power Transfer صورت می پذیرد. ولی در حالت کلی می توان اساس کار تمامی روش ها را یکسان در نظر گرفت. نمونه ساده این طرح را می توانیم در شارژر های بی سیمی که برای تلفن های همراه عرضه شده است مشاهده کنیم.

انتقال برق بی سیم در مواردی سودمند است که انتقال انرژی آنی و مداوم مورد نیاز است در حالی که سیم های انتقال نامناسب و پر خطر بوده و در بعضی موارد استفاده از آنها غیرممکن است. در انتقال بی سیم بازدهی، پارامتر مهمتری به حساب می آید. متداول ترین شکل انتقال بی سیم انرژی با استفاده از القای الکترومغناطیسی است. به طور کلی مزایای انتقال برق به صورت بی سیم را می توان به صورت زیر عنوان کرد:

  1. کاهش هزینه های مرتبط به نگهداری خطوط و اتصالات
  2. راحتی بیشتر برای شارژ روزانه وسایل الکترونیکی
  3. انتقال انرژی به صورت امن برای کاربرد هایی با حفاظت بالای بهداشتی
  4. کاهش تلفات و هزینه های مرتبط به خاطر اکسیده شدن توسط آب و هوا
  5. کاربرد بسیار وسیع در وسایل دوار
بخوانید  راه‌حل‌های جلوگیری از یخ زدگی شیر و تأسیسات ساختمان
  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

ژل میکرو سیلیس در واقع همان دوده سیلیسی و فوق روان کننده به صورت خمیری شکل و آماده مصرف است که ضمن دارا بودن قابلیت افزایش مقاومت های شیمیایی و مکانیکی بتن ، مشکلات سیستم دو جزیی دوده سیلیسی و فوق روان کننده را به طور اساسی حل کرده است.

مزایای استفاده از ژل میکرومیکس در افزایش مقاومت بتن

استفاده از ژل میکرو سیلیس مزایای زیادی دارد، مانند افزایش مقاومت فشاری بتن. علاوه بر ویژگی های بارز و مشهود فیزیکی و شیمیایی ژل میکرو سیلیس، قیمت رقابتی آن (درمقایسه با میکرو سیلیس و فوق روان کننده) و کاهش هزینه های سربار این محصول را پرمصرف و بی بدیل ساخته است. یکی از انواع ژل میکرو سیلیس، ژل میکرو سیلیس MTOMIX 4500می باشد.

ژل میکرو سیلیس MTOMIX 4500 در بتن های نفوذ ناپذیر کارایی بالایی دارند و باعث کاهش ترک ها و ارتقای نسبی مقاومت های فشاری، کششی و خمشی در بتنها می شود.

بتن

در مواردی که بتن در معرض ضربه و بار های دینامیکی تر و خشک قرار می گیرد، حمله سولفات ها و کلراید ها و عوامل جوی مثل چرخه ذوب و انجماد شروع می شود و در این گونه شرایط از ژل میکرو سیلیس MTOMIX 4500 استفاده می کنیم. ژل میکرو سیلیس علاوه بر کاهش چشمگیر نسبت آب به سیمان از آسیب های ناشی از عدم امکان اجرای سریع کیورینگ طی ساعات اول و پس از آن می کاهد.

در مواردی که اندازه آزاد آهک در سیمان پایین باشد یا جذب کامل آهک آزاد مورد رضایت نیست از ژل میکرو سیلیس MTOMIX 4500 استفاده می کنیم. این نوع ژل میکرو سیلیس کاربرد های زیادی دارد، مانند استفاده در سازه های ساحلی، سازه های نگهدارنده آب، روسازی های بتنی، بتن های پر مقاومت، سازه های در معرض بار های دینامیکی و ضربه و خستگی، مقاطع نازک بتنی، مراحل ساخت ساختمان سازه های بتنی در معرض سیکل های شدید ذوب و انجماد و بتنهای نظامی و پدافندی.

  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

تاریخچه سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف در امپراتوری روم باستان به عنوان یک روش تامین حرارت مطلوب مورد استفاده قرار می گرفت. رومیان با سوزاندن چوب و ایجاد گاز های متشعل و عبور دادن این گاز ها از کانال های موجود در کف ساختمان اقدام به گرم کردن کف منازل خود می کردند.

این روش مدت زیادی مورد استفاده آنها بود. کره ای ها دود حاصل از سوخت را قبل از اینکه از دودکش عبور کند از زیر کف انتقال می دادند. در کشور ایران نیز در مناطق کوهستانی و سردسیر از جمله آذربایجان این روش مورد استفاده قرار می گرفته، که بیشترین مورد استفاده آن در حمام ها بود.

معرفی سیستم گرمایش از کف

انتقال حرارت در سیستم حرارتی گرمایش از کف به صورت تابشی است. این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در مقوله رفاه و آسایش ساکنان ساختمان دارای نقاط قوت بسیاری است. در سال های اخیر، سیستم گرمایشی از کف در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار متداول شده است و دلیل این گسترش روز افزون بهینه بودن مصرف انرژی، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها است (به عنوان مثال سیاه شدن دیوار ها، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها و …).

در نظر بگیرید که بدن شما در یک اتاق به گونه ای گرم شود که شما در هنگام استراحت هیچ گونه هوای گرمی را استنشاق نکنید و تنفس شما بسیار ملایم صورت گیرد، این بهترین روش گرم کردن در یک آپارتمان است. همه اعضای بدن شما بخصوص پا که بیشترین فاصله را با قلب دارد همیشه گرم خواهد ماند و این برای انسان بسیار مطلوب خواهد بود.

گرمایش از کف

روش کار سیستم های گرمایش از کف

روش گرمایش از کف به عنوان راحت ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش شناخته شده است. در این سیستم گرمایشی معمولا دمای آب گرم موجود در لوله های کف خواب بین 30 تا60 درجه سانتی گراد می باشد که در مقایسه با سایر روش های موجود، که دمای آب بین 54 تا 71 درجه سانتی گراد است، 20 تا40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

بخوانید  خانه هوشمند ؛ پاسخ به 3 سوال مهم در مورد هوشمند سازی خانه های قدیمی و خانه نوساز

در ساختمان هایی که دارای سقف بلند می باشند استفاده از سیستم گرمایش از کف باعث کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، به این خاطر که در سایر روش ها (مانند رادیاتور و بخاری) هوای گرم در اثر کاهش چگالی سبک شده و به سمت سقف می رود و اولین جایی را که گرم می کند سقف می باشد. به علت بالا بودن دمای هوا در کنار سقف میزان انتقال حرارت آن به سقف از هر جای دیگر بیشتر است و این عامل باعث اتلاف مقدار زیادی انرژی می شود. اما در روش گرمایش از کف ابتدا قسمت پایین که مورد نیاز ساکنین است گرم می شود و هوا با دمای کمتری به سقف می رسد.

در گرمایش به وسیله رادیاتور یا بخاری دمای قسمت پائیین اتاق سردتر از بالای آن می باشد که این حالت برای کودکان که دارای اندام کوچکی هستند ناخوشایند است، به طوری که افزایش البسه آنها برای جلوگیری از بیماری، آزادی آنها را محدود می کند. سیستم گرمایش از کف برخلاف رادیاتور که هوای محل سکونت را به دلیل گرمای بیش از حد خشک می کند، رطوبت را در حد متعادل نگه می دارد.

از آنجا که در سیستم گرمایش از کف جریان هوا به آرامی از پایین به بالا می باشد بنابراین دیوار ها پاکیزه می مانند. همین امر در مورد افرادی که دارای آلرژی (حساسیت) هستند بسیار مورد اهمیت است زیرا که محیط زندگی عاری از هر گونه محرک خواهد شد.

استفاده از این سیستم در مکان هایی همچون آشپزخانه و حمام که کف آنها معمولا خیس و مرطوب است مناسب بوده و باعث خشک شدن کف می شود. مسئله مهم دیگر این که در این روش رطوبت زمین که در بعضی از منازل منجر به بروز بیماری های مفصلی می شود از بین رفته و باعث کاهش درد بیماران مبتلا به ناراحتی هایی از قبیل رماتیسم خواهد شد. همچنین از رطوبت دیوار ها و کپک زدن آن که شکل خوشایندی ندارد جلوگیری می شود.

گرمایش از کف

لوله های مورد استفاده در سیستم گرمایش از کف

امروزه با پیشرفت تکنولوژی هزینه نصب سیستم گرمایش از کف کاهش یافته است و با استفاده از لوله های PEX دیگر مشکلات مربوط به لوله های مسی و فلزی و پلی بوتیلن وجود ندارد.

بخوانید  طراحی دیوار های بلوک بتنی - قسمت دوم

لوله های پلی بوتیلن (PB) مدت ها در این روش مورد استفاده قرار می گرفت اما به دلیل وجود مشکلاتی مانند نشتی آب، کم کم جای خود را به لوله های جدید تر دادند. امروزه لوله های پلیمری جدیدی که از جنس پلی اتیلن مشبک شده می باشند مورد استفاده قرار می گیرند. که مانند لوله های PB نصب آنها بسیار آسان خواهد بود اما بخاطر ساختار مشبک آن خواص بهتری از خود نشان می دهند و مشکلات لوله های پلی بوتلین را ندارند.

  • به تام سایت
  • ۰
  • ۰

نصب کاغذ دیواری مطلبی است که قصد داریم به آن بپردازیم. احتمالا شما نیز در هنگام نقاشی کردن، با مشکلاتی رو به رو شده اید، مشکلاتی مثل بوی تند رنگ و مدت زمانی که باید مراقب دیوار ها باشید تا خشک شوند.

اما نصب کاغذ دیواری، علاوه بر سرعت بیشتر، به علت استفاده از چسب مخصوص کاغذ دیواری با پایه آب، نه تنها بویی ندارد، بلکه سرعت خشک شدن آن نیز بسیار عالی می باشد، پس از نصب کاغذ دیواری نیز چسب هایی که احتمالا از درزها بیرون زده اند، به راحتی با یک ابر نم دار پاک می شوند. در این مقاله ضمن آشنایی مختصر با کاغذ دیواری، ‌ابتدا به مقدمات نصب و سپس به نصب آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یک نوع پوشش تزیینی است که برای پوشش دادن سطوح دیوار های داخلی در ادارات، خانه ها و دیگر ساختمان ها استفاده می شود. کاغذ دیواری یکی از جنبه های طراحی داخلی به شمار می آید. این نوع پوشش بیشتر به صورت رول و یا به صورت متری فروخته می شود و با چسباندن روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. کاغذ دیواری ها می توانند ساده و یا به صورت بافته شده و یا با الگو های گرافیکی ساخته شده باشند.

نصب کاغذ دیواری

مقدمات برای نصب کاغذ دیواری

همان گونه که دیوار قبل از رنگ نیاز به آماده سازی دارد، برای نصب کاغذ دیواری نیز باید ابتدا دیوار را آماده کرد. آماده سازی دیوار شامل برطرف کردن سوراخ ها و خرابی های گچ دیوار می شود به گونه ای که دیوار کاملا صاف و یک دست شود. علاوه بر این، هر جنس دیوار برای چسباندن کاغذ دیواری مناسب نیست.

به عنوان مثال دیوارهای گچی نسبت به دیواری های سیمانی یا چوبی پذیرش بهتری برای کاغذ دیواری دارند. کاغذ دیواری کاربرد خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر در داخل حمام استفاده شود، حتی اگر کاغذ دیواری ضد رطوبت باشد، پس از مدت کوتاهی به دلیل رطوبت محیط، چسب زیر کاغذ دیواری از بین رفته و خیلی زود خراب می شود.

بهتر است از کاغذ دیواری در محیط خشک استفاده شود. از دیگر نکاتی که قبل از نصب کاغذ دیواری باید به آن دقت کرد، ابعاد دیوار است. اگر طول و ارتفاع دیوار کم باشد، بسیاری از نقش و نگارهای کاغذ دیواری بریده می شود و طرح آن به خوبی نشان داده نخواهد شد. طرح کاغذ دیواری ها به جز کاغذ دیواری های پوستری، تکرار شونده است. بنابراین بهتر است دیواری انتخاب شود که فضای کافی برای تکرار چند بار طرح کاغذ دیواری را داشته باشد. هر چه طرح کاغذ دیواری درشت تر باشد، دیواری که روی آن نصب می شود نیز باید بزرگ تر باشد.

به طور کلی مقدمات نصب کاغذ دیواری شامل دو مرحله زیر است که به طور مشروح آنها را مطرح می کنیم.

  1. آماده سازی وسایل و محیط کار
  2. زیر سازی

نصب کاغذ دیواری

آماده سازی وسایل و محیط کار برای نصب کاغذ دیواری

پیش از نصب کاغذ دیواری، نیاز است تا ابزار های مربوط به نصب آن را تهیه کنیم. همان طور که احتمالا می دانید، موارد مورد نیاز برای شروع نصب کاغذ دیواری عبارتند از میز کار، قلموی بزرگ، کاردک پلاستیکی، تیغ موکت بری و خط کش. پس از تهیه لوازم مورد نیاز، وسایل منزل را حدودا تا ۱ و نیم متر از دیوار فاصله دهید تا فضای کافی برای قرار دادن یک چهار پایه یا نردبان وجود داشته باشد. برای شروع می توانید به جای میز کاغذ دیواری از میز ناهار خوری استفاده کنید یا به جای خط کش بلند، از یک وسیله شبیه خط کش که مطمئن هستید صاف است، استفاده کنید.

چسب کاغذ دیواری را هم که چسبی آماده است، می توانید از رنگ فروشی ها و یا فروشگاه های لوازم ساختمانی تهیه و از فروشنده ترکیب و نحوه درست کردن و عمل آوردن چسب را بپرسید.

چسب کاغذ دیواری پودری شبیه به گچ است که باید آن را با کمی آب و چسب چوب مخلوط کنید تا آماده استفاده شود. دقت داشته باشید که کیفیت چسب کاغذ دیواری بسیار حائز اهمیت است، بنابراین سعی کنید تا بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

علاوه بر کیفیت چسب، نحوه ترکیب آن نیز بسیار مهم است، معمولا نصاب های کاغذ دیواری مته ای که سر آن شبیه پروانه است را به دریل متصل می کنند و آن را در سطل چسب فرو می برند و با روشن کردن دریل، عملی شبیه به هم زن آشپزخانه را انجام می دهند و به علت سرعت بالا و یکنواخت، چسب به خوبی مخلوط می شود و کمتر زیر آن حباب هوا باقی می ماند. اگر شما هم بتوانید در هنگام مخلوط کردن چسب، چیزی شبیه به این را فراهم کنید، ترکیب به دست آمده بسیار یک دست و عالی خواهد بود.

پس از فراهم کردن موارد و ابزار های مورد نیاز نصب، و همچنین آماده سازی خانه و جابجایی وسایل برای نصب کاغذ دیواری، نوبت به باز بینی و زیر سازی دیوار می رسد. در قسمت دوم مقاله، با موضوعات زیر سازی و نصب کاغذ دیواری با ما همراه باشید.

  • به تام سایت