مقالات به تام

مقالات ساختمانی به تام

مقالات به تام

مقالات ساختمانی به تام

بایگانی
  • ۰
  • ۰

تاریخچه سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف در امپراتوری روم باستان به عنوان یک روش تامین حرارت مطلوب مورد استفاده قرار می گرفت. رومیان با سوزاندن چوب و ایجاد گاز های متشعل و عبور دادن این گاز ها از کانال های موجود در کف ساختمان اقدام به گرم کردن کف منازل خود می کردند.

این روش مدت زیادی مورد استفاده آنها بود. کره ای ها دود حاصل از سوخت را قبل از اینکه از دودکش عبور کند از زیر کف انتقال می دادند. در کشور ایران نیز در مناطق کوهستانی و سردسیر از جمله آذربایجان این روش مورد استفاده قرار می گرفته، که بیشترین مورد استفاده آن در حمام ها بود.

معرفی سیستم گرمایش از کف

انتقال حرارت در سیستم حرارتی گرمایش از کف به صورت تابشی است. این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در مقوله رفاه و آسایش ساکنان ساختمان دارای نقاط قوت بسیاری است. در سال های اخیر، سیستم گرمایشی از کف در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار متداول شده است و دلیل این گسترش روز افزون بهینه بودن مصرف انرژی، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها است (به عنوان مثال سیاه شدن دیوار ها، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها و …).

در نظر بگیرید که بدن شما در یک اتاق به گونه ای گرم شود که شما در هنگام استراحت هیچ گونه هوای گرمی را استنشاق نکنید و تنفس شما بسیار ملایم صورت گیرد، این بهترین روش گرم کردن در یک آپارتمان است. همه اعضای بدن شما بخصوص پا که بیشترین فاصله را با قلب دارد همیشه گرم خواهد ماند و این برای انسان بسیار مطلوب خواهد بود.

گرمایش از کف

روش کار سیستم های گرمایش از کف

روش گرمایش از کف به عنوان راحت ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش شناخته شده است. در این سیستم گرمایشی معمولا دمای آب گرم موجود در لوله های کف خواب بین 30 تا60 درجه سانتی گراد می باشد که در مقایسه با سایر روش های موجود، که دمای آب بین 54 تا 71 درجه سانتی گراد است، 20 تا40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

بخوانید  خانه هوشمند ؛ پاسخ به 3 سوال مهم در مورد هوشمند سازی خانه های قدیمی و خانه نوساز

در ساختمان هایی که دارای سقف بلند می باشند استفاده از سیستم گرمایش از کف باعث کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، به این خاطر که در سایر روش ها (مانند رادیاتور و بخاری) هوای گرم در اثر کاهش چگالی سبک شده و به سمت سقف می رود و اولین جایی را که گرم می کند سقف می باشد. به علت بالا بودن دمای هوا در کنار سقف میزان انتقال حرارت آن به سقف از هر جای دیگر بیشتر است و این عامل باعث اتلاف مقدار زیادی انرژی می شود. اما در روش گرمایش از کف ابتدا قسمت پایین که مورد نیاز ساکنین است گرم می شود و هوا با دمای کمتری به سقف می رسد.

در گرمایش به وسیله رادیاتور یا بخاری دمای قسمت پائیین اتاق سردتر از بالای آن می باشد که این حالت برای کودکان که دارای اندام کوچکی هستند ناخوشایند است، به طوری که افزایش البسه آنها برای جلوگیری از بیماری، آزادی آنها را محدود می کند. سیستم گرمایش از کف برخلاف رادیاتور که هوای محل سکونت را به دلیل گرمای بیش از حد خشک می کند، رطوبت را در حد متعادل نگه می دارد.

از آنجا که در سیستم گرمایش از کف جریان هوا به آرامی از پایین به بالا می باشد بنابراین دیوار ها پاکیزه می مانند. همین امر در مورد افرادی که دارای آلرژی (حساسیت) هستند بسیار مورد اهمیت است زیرا که محیط زندگی عاری از هر گونه محرک خواهد شد.

استفاده از این سیستم در مکان هایی همچون آشپزخانه و حمام که کف آنها معمولا خیس و مرطوب است مناسب بوده و باعث خشک شدن کف می شود. مسئله مهم دیگر این که در این روش رطوبت زمین که در بعضی از منازل منجر به بروز بیماری های مفصلی می شود از بین رفته و باعث کاهش درد بیماران مبتلا به ناراحتی هایی از قبیل رماتیسم خواهد شد. همچنین از رطوبت دیوار ها و کپک زدن آن که شکل خوشایندی ندارد جلوگیری می شود.

گرمایش از کف

لوله های مورد استفاده در سیستم گرمایش از کف

امروزه با پیشرفت تکنولوژی هزینه نصب سیستم گرمایش از کف کاهش یافته است و با استفاده از لوله های PEX دیگر مشکلات مربوط به لوله های مسی و فلزی و پلی بوتیلن وجود ندارد.

بخوانید  طراحی دیوار های بلوک بتنی - قسمت دوم

لوله های پلی بوتیلن (PB) مدت ها در این روش مورد استفاده قرار می گرفت اما به دلیل وجود مشکلاتی مانند نشتی آب، کم کم جای خود را به لوله های جدید تر دادند. امروزه لوله های پلیمری جدیدی که از جنس پلی اتیلن مشبک شده می باشند مورد استفاده قرار می گیرند. که مانند لوله های PB نصب آنها بسیار آسان خواهد بود اما بخاطر ساختار مشبک آن خواص بهتری از خود نشان می دهند و مشکلات لوله های پلی بوتلین را ندارند.

  • ۹۷/۰۱/۳۱
  • به تام سایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی